Widenius, Joonas: Arktik traktor konspirazy

2064
lukukertaa
Photo: Kimmo Tähtinen ; Cover design: Laura Viding.

Joonas Widenius Trio: Arktik traktor konspirazy
2016 Rockadillo Records ZENCD 2163

1.Arktik traktor
2.Mara’s polska
3.Erland
4.Sámiland – introduction
5.Sámiland
6.Fangal
7.Soleá de Charlie
8.Etude I
9.Etude II (Rio Tornio)
10.In extremis

Music composed by Joonas Widenius.

Joonas Widenius (g, synt, voc, p (track 10)), Hannu Rantanen (b), Karo Sampela (dr, perc)

+ 1,3: Iiro Rantala (p)
+ 6: Ilkka Heinonen (jouhikko)

Produced by Joonas Widenius
Recorded Spring 2016 at Global Music Centre studios, Helsinki
Engineered by Ilari Suonpää
Mixed by Ilari Suonpää & Joonas Widenius
Mastered by Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering

Arvio: 4 tähteä

 

Joonas Widenius on torniolaislähtöinen kitaristi, jonka musiikilliset juuret ovat maantieteellisesti yllättäen flamencossa. Vaan onhan esimerkiksi afrikkalaispohjaista amerikanbluesiakin soitettu Suomessa hartaasti 60-luvulta saakka, joten mikä ettei jokunen pohjoisen ihminen innostu espanjalaisten kansallisomaisuudestakin.

Basisti Hannu Rantasen moni muistaa Värttinän riveistä, lukuisista jazzyhtyeistä itselleni ensimmäisenä tulee mieleen Pepa Päivisen loistelias trio.

Lyömäsoittaja Karo Sampelan historiasta löytyy varianssia Slobo Horon, Bomfunk MC’sin ja Palefacen verran, mutta ennen kaikkea Sampela on flamenco-spesialisti, joka työskennellyt paljon myös Espanjassa.

Trion yhteinen taival on kestänyt nyt neljä vuotta, ja hyvältä näyttää. Kakkoslevyllä musiikki on persoonallista ja samalla sillä uskoisi olevan potentiaalia menestyä laajalti pitkin Eurooppaa. Ja luulisi Espanjassakin herättävän kiinnostusta tällainen pohjoinen flamenco-visio.

Widenius ei ole millään muotoa perinne-flamencon vanki, vaan ote on progressiivinen, eteenpäin katsova. Flamencokitaran tekniikka on perusta, jolle Widenius rakentaa, mutta musiikilliset vaikutteet tulevat moniaalta. Hienoa trion musiikissa on juuri tämä vissi määrittelemättömyys genremielessä, ja sitä myöten sekä rytminen varianssi että svengin kaikkinainen hienostuneisuus.

Ai mutta, löytyipäs googlaillessa mainoslauseista niitä kohtuuosuvia genre-määritteitä: ”moderni flamenco” ja ”world jazz” antakoon suuntimia kuulijalle.

Trio pärjää loistavasti omillaan, muttei vieraistakaan haittaa ole. Iiro Rantalan piano ilakoi kahdella kappaleella, Ilkka Heinosen jouhikko luo draamaa yhdellä.