Pastor, Stefano & Poutiainen, Ari: North south dial

1485
lukukertaa

Stefano Pastor & Ari Poutiainen: North south dial
2011 SLAM Productions SLAMCD530

Photo by Roberta Pietropaolo ; artwork by Stefano Pastor.

1.Simmering telluric current
2.Cosmic steam
3.But frost remained
4.Floating under the icecap
5.Ozone drizzle
6.Breathing vault
7.Caught between two winters
8.Far blue globe
9.Mineraloids from nowhere
10.Chasing the atmophile elements

All tracks are free improvisations by Pastor and Poutiainen.

Stefano Pastor (v, synt), Ari Poutiainen (v).

Produced by George Haslam, Stefano Pastor & Ari Poutiainen
Recorded live, without overdubbing
Recorded 8/2008 by Stefano Pastor, Genoa
Mixed and mastered by Stefano Pastor

Arvio: 3,5 tähteä

North south dial on kahden viulistin improvisatorinen voimannäyttö. Ari Poutiainen ja italialainen Stefano Pastor tutustuivat englantilaisen Anthony Barnettin välityksellä. Aktiivimuusikkona Barnett tunnettiin lyömäsoittajana, mutta on sittemmin keskittynyt kirjalliseen työhön mm. kääntäjänä ja samalla tutkinut etenkin jazzviulun historiaa.

Poutiainen vieraili vuonna 2008 Italiassa musiikintutkijoiden ryhmän mukana, ja oheen oli mahdollista järjestää kohtaaminen Pastorin kanssa. Koko äänityssessio kesti lounaineen päivineen nelisen tuntia. Koska jo ennakolta tiedettiin ajan olevan kortilla, kumpikin oli luonnostellut soitettavaa materiaalia valmiiksi. Käytännössä sovituksista ja roolijaoista sovittiin sitten paikan päällä, ja hyvinkin lyhyiden neuvottelujen jälkeen. Tuoreus on siis tässä prosessissa sisäänrakennettuna, ja vaikka suuntaviivoja onkin etukäteen hahmoteltu, levy maistuu koko ajan myös hyvin vapaalta improvisaatiolta.

Molemmat viulistit ovat äärimmäisen kiinnostuneita viulun sointimahdollisuuksien tutkinnasta. Onkin vaikea uskoa, että kaikki levyllä kuultava musiikki on tuotettu viuluilla (lukuun ottamatta Pastorin syntikkaa muutamassa kappaleessa). Usein sointi on hyvin liki puhallinsoitinta, vaikkapa jotakin saksofoniperheen jäsenistä. Etnisistä soittimista voi halutessaan fantasioida jo runsaasti verrokkeja sekä puhallin- että kieli/jousisoittimien puolelta.

Duon musiikki on liki päälletunkevasti läsnä, se pyrkii vahvan vaikutuksen tekemiseen. Tonaalisuus, mikrotonaalisuus ja atonaalisuuskin keskustelevat. Jazzviulun perinteistä svengiä ei tavoitella, joten duon improvisaatiot menevät nykytaidemusiikista siinä missä jazzistakin. Tällaista musiikkia voit olettaa kuulevasi Musica Novassa tai Viitasaaren Musiikin ajassa, jazzfestivaaleista todennäköisimpiä esiintymispaikkoja voisivat olla Tampere, Kerava, Raahe tai Porin Ultra-osasto.

Olen ollut jo pitempään sitä mieltä, että vapaan improvisaation saralla toimivilla muusikoilla on keskimääräistä paremmin kehittynyt kokonaisuuksien hallinta, draaman taju ja ylipäätään tatsi musiikin psykologisiin vaikutuksiin. Nämä avut ilmenevät hienosti myös Poutiaisen ja Pastorin pääosin lyhyissä improvisaatioissa.